جولان گرد و غبار ، برف و باران در کشور







گروه ایران زمین  / در حالی که در آخرین روز از دی ماه شاهد بارش برف سنگین دربسیاری از استان‌ها بودیم و ارتفاع برف در برخی از شهرها و روستاهای کوهستانی به بیش از نیم متر رسید، اما در این مدت گرد و غبار در استان‌های غربی و جنوب‌غربی شدت یافت و باعث تعطیلی مدارس، ادارات و مختل شدن زندگی روزمره مردم شد.
«فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران»، تصریح کرد: گرد و غبار
در استان‌های غربی و جنوب غربی
روز گذشته شدت گرفت و آسمان استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان (جزایر قشم و ابوموسی)، ایلام و کرمانشاه را در برگرفت که انتظار می‌رود، امروز یکشنبه بتدریج از میزان گرد و غبار کاسته شود. با ورود سامانه جدید بارشی که از روز جمعه به کشور وارد شده، دیروز بارش‌های خوبی به شکل برف و باران در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، قزوین، مرکزی، اصفهان، قم، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر داشتیم. به گفته وی دیروز شدت بارش‌ها مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویر‌احمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، البرز، تهران و مرکزی بود. شدت بارش‌ها در بسیاری از استان‌ها به حدی بود که آمد و شد خودروها در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نبود. بارش شدید برف و باران موجب افت دمای هوا درنیمه غربی کشور شد، به گونه‌ای که دمای هوا دیروز در قزوین و «لاله زار» کرمان به‌عنوان سردترین نقاط کشور
به منفی 9 درجه رسید.
گودرزی خاطرنشان کرد: امروز یکشنبه نیز بارش برف و باران استان‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی و گلستان را در بر می‌گیرد.
گرد و خاک در خوزستان 258 نفر را راهی بیمارستان کرد
در همین حال «خجسته حسین‌نژاد»، قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراجعه 258 نفر با عارضه تنگی نفس ناشی از وقوع پدیده گرد و خاک از ظهر روز جمعه گذشته تا ساعت 8 صبح دیروز شنبه به مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد 18 نفر در بخش بستری شده و 9 نفر به بخش ویژه منتقل شدند. از این تعداد 148 نفر به صورت سرپایی درمان و 83 نفر نیز در بخش اورژانس بستری و تحت درمان قرار گرفتند. این تعداد به 38 مرکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در استان مراجعه کردند.
گرد و خاک مدارس 15 شهر خوزستان را تعطیل کرد
همچنین «کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزســــتان هــــم گــــفــــت: مدارس
15 شهرستان اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، باوی، کارون، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان، شوش، رامشیر، هندیجان، اندیمشک و دزفول خوزستان به علت بروز پدیده گرد وخاک دیروز شنبه 30 دی ماه تعطیل شد. میزان غلظت گرد و خاک در ساعت 12 روز جمعه در اهواز به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید، بنابر اعلام اداره کل محیط‌زیست خوزستان غلظت گرد و خاک دراهواز دراین روز (جمعه) به 10هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده بود.
 تعطیلی ادارات اهواز
و 10 شهرستان دیگرخوزستان
از طرفی، به‌دلیل غلظت بالای گرد و خاک، تمامی ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان‌های اهواز، شوش، دزفول، خرمشهر، آبادان، هویزه، کارون، باوی، حمیدیه، شادگان و دشت آزادگان در خوزستان در روز گذشته تعطیل شد.
گرد وغبار مدارس شهرستان‌های مرزی غرب کرمانشاه را به تعطیلی کشاند با این حال، «فرامرز اکبری»، فرماندار قصرشیرین هم گفت:
گرد و خاک شدید در روز گذشته میزان شعاع دید در شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه شامل قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب را به کمتر از 500 متر کاهش داد و موجب تعطیلی مدارس مقاطع مختلف تحصیلی این شهرستان‌ها در روز شنبه (دیروز) شد. گرد و غبار موجود در هوای منطقه بویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.
کاهش گرد و خاک در خوزستان
در همین حال، «کوروش بهادری»، مدیرکل هواشناسی خوزستان درگفت‌و‌گو با «ایران» از کاهش پدیده گرد و خاک از شنبه شب گذشته در استان خبر داد و گفت: از امروز یکشنبه شاهد کاهش پدیده گرد و خاک در استان هستیم. منشأ گرد و خاک روز جمعه گذشته فعال شدن کانون‌های داخلی بوده و پدیده
گرد وخاک دیروز شنبه نیز با منشأ خارجی (کشور عراق) پیش‌بینی شده بود.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه بادهای شدید روز جمعه موجب فعال شدن کانون‌های گرد و خاک در استان شد، افزود: صبح دیروز شنبه هم میزان دید در اهواز به 600 متر کاهش پیدا کرد. وی درزمان مخابره خبر از بارش باران در شهر اهواز خبر داد و افزود: این بارش چون مقطعی است، نه تنها موجب کاهش گرد وخاک نمی‌شود، بلکه گرد و خاک، رطوبت ابرها را می‌گیرد و باعث کاهش بارندگی نیز خواهد شد، در واقع این بارش‌ها تأثیری در کاهش
گرد و خاک ندارد.
مدارس ایلام هم تعطیل شد
به دنبال افزایش شدید گرد و غبار در استان ایلام، مرکز هماهنگی، کنترل و کاهش آلودگی هوای این استان، فعالیت آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها را در این منطقه دیروز تعطیل کرد. همچنین فعالیت ادارات و بانک‌ها به استثنای مراکز خدمات رسان و امداد رسان در شهرستان‌های ایوان، مهران و دهلران نیز با دو ساعت تأخیر آغاز شد. شدت ریزگردها باعث لغو برخی پروازهای فرودگاه شهدای ایلام هم شد.
آلودگی هوای شهر سنندج
در حد خطرناک
همچنین براثر آلودگی هوا که از روز جمعه با ورود ریزگرد‌ها به آسمان کردستان شدت گرفته بود، روز شنبه هوای شهر سنندج مرکز این استان ۷ برابر حد مجاز آلوده شد و مدارس را به تعطیلی کشاند. «عبدالوحید ریاضی فر» مدیرکل محیط زیست کردستان میزان آلودگی هوای این استان را ۳۲۳ میکروگرم برمتر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در حالت عادی باید ۳۵ تا ۵۰ باشد.
مدارس چند استان به‌دلیل بارش برف تعطیل شد
روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد، به‌دلیل بارش برف و سرمای هوا؛ مدارس شهرستان های هشترود، بستان آباد و چاراویماق این استان دیروز شنبه تعطیل بود و در برخی شهرستان ها هم مدارس با تأخیر آغاز شد. دیروز همچنین بارش سنگین برف چهره لرستان و زنجان را سفید پوش کرد و مدارس این استان ها را به تعطیلی کشاند.
از طرفی، بارش برف در استان مرکزی باعث تعطیلی مدارس برخی مناطق یا تأخیر در آغاز به‌ کار آنها شد. به علت بارش برف و لغزندگی جاده‌ها و معابر، دانش‌آموزان مدارس نواحی یک و دو اراک در تمام مقاطع شنبه 30 دی ماه با دو ساعت تأخیر در کلاس حاضر شدند. همچنین، به‌دلیل بارش برف و کولاک و لغزنده بودن جاده ها مدارس منطقه سربند، مدارس نوبت صبح شازند، تمام مقاطع آشتیان و مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی خمین تعطیل شد. در خمین دانش‌آموزان مدارس دوره متوسطه اول و دوم با یک ساعت تأخیر در کلاس حاضر شدند. در کمیجان و خنداب نیز مدارس ابتدایی و پیش دبستانی با یک ساعت تأخیر و مدارس فراهان با
2 ساعت تأخیر آغاز به کارکردند.
«حمید محمدی زاده»، رئیس اداره‌ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم اظهار داشت: به علت بارش برف، برودت هوا و لغزندگی سطح معابر عمومی، مدارس «مارگون»، «دشتروم»، «دشتک» و «سرحد» تعطیل شد.
بارش برف اصفهان را
سفید پوش کرد
بارش برف مدارس برخی مقاطع تحصیلی شهرستان‌های بوئین میاندشت، فریدن و خوانسار را تعطیل کرد. تا صبح روز گذشته در برخی نقاط اصفهان ارتفاع برف به نیم متر رسیده بود. بر این اساس ارتفاع برف در ارتفاعات بوئین میاندشت حدود 50
و خوانسار 40 سانتیمتر گزارش شده بود.
امدادرسانی به گرفتاران در برف
«حسن خدابنده لو»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان نیز گفت: با توجه به بارش شدید برف در راه‌های کردستان، ۱۴ تیم عملیاتی متشکل از امدادگران در قالب ۷۰ نفر عملیات امداد و نجات را در جاده‌های استان انجام دادند.عملیات امداد و نجات در ۶ جاده بانه - سقز، سنندج - دهگلان، سنندج - مریوان، سنندج - دیواندره، سنندج - کامیاران و دیواندره - سقز توسط جمعیت هلال احمر انجام شد. در این عملیات امداد و نجات بیش از ۵۰ نفر از در راه ماندگان در محل‌های اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند.
ارتفاع برف در کوهرنگ
به 35 سانتیمتر رسید
«مهرداد قطره»، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم گفت: بر‌اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بارش برف و باران از جمعه شب در استان بخصوص در مناطق شمالی و غربی آغاز شده و ارتفاع برف در کوهرنگ به 35 سانتیمتر رسیده است. با خروج این سامانه از سطح استان، روز یکشنبه مه صبحگاهی و کاهش دمای هوا برای بیشتر نقاط استان پیش‌بینی شده است. بیشترین میزان بارش برف در شهرستان کوهرنگ با 32 سانتیمتر بوده و در بقیه نقاط استان میزان بارش بین
4 تا 10 سانتیمتر گزارش شده است.

برش
آبگرفتگی و  واژگونی‌چادرها و کانکس زلزله‌زدگان کرمانشاه
وقوع تندباد وبارندگی که از روزجمعه گذشته در شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب آغاز شد و روز شنبه نیز ادامه داشت، مشکلاتی برای زلزله زدگان این مناطق که در چادرها و کانکس ها اسکان موقت دارند، ایجاد کرد.
 براساس گزارش ایستگاه های هواشناسی قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب میزان سرعت وزش باد در روز جمعه 29 دی ماه در این شهرستان ها به ترتیب به 73، 65 و 60 کیلومتر بر ساعت رسید. در پی وزش باد شدید، بسیاری از چادرها و کانکس های اسکان موقت زلزله زدگان شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب واژگون شد که با امداد‌رسانی ستاد مدیریت بحران و نیروهای امداد جمعیت هلال احمر و استان های معین، این مشکلات برطرف و به زلزله زدگان برای برپایی دوباره چادرها کمک شد.
«فرامرز اکبری»، فرماندار قصرشیرین میزان سرعت وزش باد در روز جمعه در این شهرستان مرزی را 73 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و افزود: در اثر این تندباد، چندین مورد شکستگی درختان و 2 فقره آتش‌سوزی در نقاط شهر رخ داد که بلافاصله با حضور شهرداری و آتش‌نشانی نسبت به اطفای حریق
 اقدام شد.
«اکبر سنجابی»، فرماندار سرپل ذهاب نیز با بیان اینکه تند باد روز جمعه گذشته باعث وقوع 7 فقره آتش‌سوزی در چادرهای اسکان زلزله زدگان شد، گفت: همچنین تندباد
35 تخته از چادرها و کانکس های زلزله زدگان را واژگون کرد.
با حضور دستگاه‌های امدادی و نیروهای جمعیت هلال احمر، نسبت به برپایی دوباره چادرهای اسکان و کانکس های زلزله زدگان اقدام شد.
«فرهاد همتی»، سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز گفت: بارش 24 میلیمتری باران در
 48 ساعت گذشته در این شهرستان باعث ریزش کوه در روستای «انجاورود» منطقه «گلین» و تخریب دکل مخابراتی شد.
 با توجه به وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان ماه، روستای انجاورود به‌دلیل ریزش کوه، خالی از سکنه شد و اهالی این روستا در باغ های خود در چادرهای جمعیت هلال احمر اسکان یافتند. تندباد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی از چادرهای اسکان موقت زلزله زدگان بخصوص در روستای «عربیل» از توابع بخش مرکزی این شهرستان شد. وی اضافه کرد: با حضور نیروهای جمعیت هلال احمر و استان معین قزوین، نسبت به برپایی دوباره چادرهای اسکان و رفع مشکل زلزله زدگان اقدام شد.